Schurken

Bij Risjaar Drei, Peter van Den Begins fenomenale vertolking van Shakespeare’s schurk Richard III, zag ik telkens Zuma voor me. De verbloemde en onverbloemde machtswellust die voor geen enkele persoon of wet wijkt… sprekend.

risjaar drei

Risjaar komt niet tot inzicht, inkeer, noch berouw, maar desintegreert psychisch en sterft eenzaam.Zoals dat gaat, als je eenmaal ergens op let, zie je het plots overal om je heen. Zo zag ik deze week overal schurken – echte en fictieve.

South-Africas-president-HE-Jacob-Zuma-was-discharged-from-hospital-and-is-recuperating-at-home

Het portret van president Jacob Zuma dat in alle Zuid-Afrikaanse overheidsgebouwen hangt

Volgens goede Hollandse traditie bezocht ik in de aanloop naar de Goede Week de Matthäus Passion van Bach (in de geserreerde uitvoering van Ton Koopmans). Daar leerde ik nog een ander kenmerk van schurken, en wel de kennelijk onveranderlijke neiging om hun misdaden achteraf met ‘feiten’ te legitimeren. De joodse Hogepriester Kajafas is het centrum van het complot tegen Jezus. De joodse leiders vrezen dat de laatste te veel macht verzamelt. Ze beramen hoe ze Jezus kunnen overdragen aan de Romeinse bestuurders van de streek om hem terecht te stellen, maar heben geen zaak. Omdat het Kajafas ontbreekt aan bewijs, gaat hij op zoek naar ‘valse getuigenissen’. Twee mannen komen naar hem toe en dissen de volgende leugen op: “Deze [Jezus] heeft gezegd: ik kan de tempel Gods afbreken en binnen drie dagen opbouwen.” (Mattëus 26: 61). Bij Bach worden het achterbakse giechelende mannetjes. Hun zogenaamde bewijzen overtuigen de gouverneur, Pontius Pilatus, zoals bekend, bepaald niet, maar hij voelt zich machteloos tegenover de volkswoede die de openbare orde bedreigt.

DÜRER Small Passion 13 Christ before Caiaphas 1511

Albrecht Dürer, Kleine Passion, Christus vor Kajaphas, 1511

In dezelfde traditie had Zuma het over een inlichtingenrapport tegen Gordhan, dat zou bewijzen dat de laatste een marionet is van white monopoly capital en in het geheim werkt aan regime change, uiteraard samenspannend met niet nader genoemde ‘buitenlandse machten’ – de riedel behoort tot het standaard repertoire van dictators. Het rapport is kennelijk zo geheim dat het zelfs de zogenaamde top zes van het ANC niet onder ogen is gekomen.

Risjaar Drei speelt morgen nog in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag, en daarna tot het einde van de maand in verschillende Belgische plaatsen. De Matthäus-Passion wordt nog tot Pasen door de hele land opgevoerd. Zo snel zijn we van politieke overlevingskunstenaar Zuma niet af.


  • Risjaar Drei, door Toneelhuis en Olympique Dramatiquedoor. Gezien op 1 april in de Stadsschouwburg Utrecht.
  • Matthäus Passion door het het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir en het jongenskoor van de Koorschool St. Bavo, Haarlem. Dirigent: Ton Koopman. Gezien op 4 april in TivoliVredenburg, Utrecht.
  • President Jacob Zuma ontsloeg op 31 maart een substantieel deel van zijn kabinet, onder wie de gewaardeerde maar strenge Minister van Financiën, Pravin Gordhan. Gordhan weigert de schatkist te openen voor het financieren van een aantal roekeloze en onbetaalbare miljardenprojecten waar Zuma belang bij heeft.
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s